Tre år efter at Advokatrådets vejledning om advokatundersøgelser udkom, kan både eksperter og erfarne advokater konstatere, at advokatundersøgelser fortsat er et centralt og efterspurgt værktøj, og at vejledningen og højesteretsdomme har sat mere tydelige rammer. Samtidig peger nogle på et fortsat behov for selvransagelse, mens andre peger på nødvendigheden af kontant rådgivning, når advokater udfører advokatundersøgelser.
Alene ordet ’advokatundersøgelse’ kan virke angstprovokerende for mange, for i de senere år har det været et omstridt begreb med en høj grad af opmærksomhed i medierne. Alligevel er advokatundersøgelser blevet et foretrukket redskab i håndteringen af krænkelser, arbejdsmiljøsager og juridiske gråzoner, men i takt med det er kritikken vokset. Særligt i Metoo-sager med stor offentlig bevågenhed har medier og eksperter sat spørgsmålstegn ved både metode og transparens, idet de ofte ender med offentlig udskamning og udstødelse, selvom det ikke behøver at foregå sådan. Diskussionerne kulminerede i 2022, da Advokatrådet udarbejdede en vejledning og indførte nye etiske regler for advokatundersøgelser.
Men trods de nye rammer er advokatundersøgelserne fortsat et emne, der med jævne mellemrum møder kritik og kommer til debat i medierne – og det er nok uundgåeligt, mener en ekspert.
”Der vil fortsat være kritik. Uanset hvor udførlige vejledningerne er, så vil der blive ledt efter fejl. Advokater er dygtige, men de er jo ikke guder. De vil blive udfordret hver gang, de udgiver en advokatundersøgelse. Der vil altid være modspil. Jo mere indflydelse, desto mere modspil. Og jo mere politisk, der er på spil, jo mere kritik vil der være. Det må advokater nok vænne sig til,” siger Michael Gøtze, professor ved Juridisk Fakultet på Københavns Universitet.
Han mener samtidig, at det er væsentligt at slå fast, at vejledningen har virket.
”Det er mit indtryk, at advokatundersøgelser er steget i kurs, og at de er kommet for at blive. De bliver brugt meget og er betragtet som et værktøj, der kan noget. Jeg tror, at vejledningen har haft en god virkning, fordi den har sat ord på en stribe juridiske kvalitetskrav og samlet dem ét sted, så det kan overskues. Advokater er generelt dygtige til at udføre advokatundersøgelser, og kvaliteten er blevet bedre, blandt andet på grund af Jes Dorph-sagen, der har givet anledning til refleksion med afgørelsen fra Højesteret.”
Opdragsgiveren bør udfordres
Jesper Olsen, formand for Transparency International Danmark, var ligesom Michael Gøtze en del af følgegruppen, da Advokatsamfundets vejledning om advokatundersøgelser blev udarbejdet. Han er enig i, at de er kommet for at blive, men mener også, at værktøjet stiller nye krav til advokaterne i forhold til dialogen med deres opdragsgiver, især når man har et fast klientforhold.
”Jeg har ofte og vil fortsat gerne forsvare advokaterne i den henseende ved at flytte fokus over på opdragsgiver. For det er dem, der er afsender. Der kan man starte med at spørge dem, hvad formålet med en advokatundersøgelse egentlig er? Er det, fordi de vil blive klogere, eller er det, fordi de skal finde en syndebuk og bare vil hurtigt videre? Her bør advokatfirmaerne også være klare i mælet og udfordre deres faste kunder, når der kan være behov for en uvildig advokatundersøgelse og dermed, at det er nogle andre, der skal stå for den.
Styrken i advokatundersøgelser er, at der følger et professionsansvar med. Men hensynet til tilliden til undersøgelsesformen må indimellem vægte højere end forretningsforholdet til den enkelte klient,” siger han.
Nyttigt værktøj
Der findes ikke en konkret statistik på, hvor mange advokatundersøgelser der gennemføres, men realiteten er, at de fortsat er efterspurgte og hyppigt bliver anvendt i organisationer og hos myndigheder.
Hvad enten det drejer sig om mistænksomme eller fejlfyldte forløb ved indkøb af våben eller anklager om seksuel chikane, så vælger mange organisationer fortsat at hyre advokater til at foretage en nøjere undersøgelse heraf. Og det er i de fleste tilfælde også fornuftigt, mener advokat Ole Spiermann fra Bruun og Hjejle, medlem af Advokatrådet og en af de mest erfarne advokater på området. Han har stået i spidsen for en række omfattende og uvildige advokatundersøgelser, herunder Elbit-sagen om våbenindkøb i Forsvarsministeriet. Han var også med som en af hovedforfatterne til vejledningen fra Advokatrådet, og han har for Højesteret ført flere sager for andre advokater, hvis undersøgelser er blevet kritiseret.
”En advokatundersøgelse vil jo altid være ”en forstyrrelse” af en organisation. Men det kan også være en god ting, at man tager undersøgelsen ud af organisationen, så man ikke skal sidde og kigge på hinanden og tænke på, hvem der undersøger hvem. Derfor er det godt at få en advokat på, der kan lave en undersøgelse for hurtigst muligt at skabe klarhed over et forløb. Det har advokater gode forudsætninger for, fordi advokater er vant til at indsamle materiale og vurdere det.”

En advokatundersøgelse vil jo altid være ”en forstyrrelse” af en organisation. Men det kan også være en god ting, at man tager undersøgelsen ud af organisationen, så man ikke skal sidde og kigge på hinanden og tænke på, hvem der undersøger hvem. Derfor er det godt at få en advokat på.
Advokat Rikke Søgaard Berth fra Horten har stor erfaring med at udføre et bredt spektrum af advokatundersøgelser, blandt andet undersøgelsen af arbejdsmiljø og trivsel blandt børn på Det Kongelige Teaters Balletskole og en sag om udbygningsaftaler for Aalborg Kommune.
Hun mener, at den væsentlige overvejelse i dag er, hvad undersøgelserne benyttes til.
”Kunsten er i virkeligheden at indkapsle, hvad vi bruger dem til, for det er et komplekst værktøj; det er besværligt at lave en advokatundersøgelse, det er dyrt, og det tager tid.”
Rikke Søgaard Berth mener, at det er vigtigt at vurdere hver gang, om der reelt er brug for en decideret advokatundersøgelse, eller om mindre kan gøre det, såsom en almindelig juridisk vurdering.
”Man skal overveje, hvornår det er det rigtige redskab. For tiden oplever jeg, at når en kommunaldirektør ringer og siger, at de overvejer at igangsætte en advokatundersøgelse, så ender jeg faktisk med at fraråde det i to ud af tre tilfælde. Ofte har de allerede lagt sig fast på modellen, men det er vigtigt at stoppe op og spørge: Hvad er det egentlig, I har brug for at få undersøgt? Det handler ikke nødvendigvis om at placere ansvar – ofte handler det om at få klarlagt, hvad der faktisk er sket, og hvordan det kan undgås en anden gang. Hvad er fakta i sagen, og hvilke juridiske regler gælder på området? Jeg tror, det er ret vigtigt at reservere brugen af advokatundersøgelser til de sager, hvor man skal hele vejen rundt om. Og at være tydelig om, at der er rigtig meget juridisk arbejde, der ikke har karakter af en advokatundersøgelse. Fordi ellers bliver alle juridiske notater, man skal udarbejde, jo lige pludselig til advokatundersøgelser.”
Uvildig eller ej
Spørgsmålet om, hvad advokatundersøgelser skal benyttes til, peger også ind i diskussionen om uvildige vs. almindelige advokatundersøgelser. For uanset hvor lang distancen er mellem advokat og opdragsgiver, så er der indgået en aftale, og klienten betaler advokaten for at udføre undersøgelsen. Den vinkel gribes også ofte af medierne, hvor advokatundersøgelser fra tid til anden udlægges som ”bestillingsarbejde”.
”Det er jo et emne, vi har diskuteret meget også i forbindelse med vejledningen. Fordi hvor uvildige er uvildige undersøgelser? De er naturligvis mere uvildige end almindelige undersøgelser. Dagen efter Advokatrådets vejledning kom ud, tiltrådte Højesteret, at der er noget, der hedder uvildige advokatundersøgelser, og som er kendetegnet ved, at der er en større distance til klienten, end det almindelige uafhængighedshensyn tilsiger,” siger Ole Spiermann.
Jesper Olsen fra Transparency mener, at advokaterne har undergravet tilliden, fordi der er eksempler på, at undersøgelsesformerne ikke er brugt med omtanke.
”Advokatbranchen har de seneste år bidraget til selv at undergrave det store stykke arbejde, som man lavede med vejledningen. Det sker for eksempel, når et stort velrenommeret advokatfirma siger ja til at lave en ikke-uvildig undersøgelse for en klient, der er kunde i forvejen. Det er jo ofte, fordi kunderne ønsker, at det er deres faste advokat, der står for undersøgelsen. Men så er det i min optik særligt i sager, hvor der efterfølgende skal placeres ansvar, lige meget med en undersøgelse, og så kan man ikke løse den manglende tillid.”
Han savner derfor svar fra branchen, i forhold til, hvorvidt og hvornår branchen selv synes, at uvildigheden er vigtig.
”Man skal som minimum være tydelig på, hvornår uvildigheden betyder noget, og hvornår den betyder mindre. For der findes også sager, som ikke kræver en uvildig undersøgelse. Pointen er, at det skal være tydeligt, for samfundsmæssig tillid kommer af robuste, transparente processer, som opleves retfærdigt,” siger Jesper Olsen.
Foreholdt kritikken påpeger Ole Spiermann, at Advokatrådets vejledning netop beskriver både uvildige og almindelige advokatundersøgelser, og hvor sidstnævnte ofte vil blive udført af klientens faste advokat. Han mener ikke, at begreberne eller brugen af de to typer af undersøgelser er blevet undergravet de senere år.
Rikke Søgaard Berth påpeger en anden problematik:
”Hvis det skal være en uvildig advokatundersøgelse, så følger det af vejledningen, at advokaten ikke må have andre verserende sager for klienten. Men for eksempel en mellemstor kommune vil have verserende sager hos vel nærmest alle de advokatfirmaer, der ved noget om offentlig ret. Det betyder, at hvis vi allerede bistår en kommune i en retssag om førtidspension, så kan vi ikke bistå, hvis der skal laves en uvildig advokatundersøgelse af en sag, for eksempel indenfor det tekniske område. Det synes jeg er uhensigtsmæssigt, fordi det kan være vigtigt for kommunerne at få højt kvalificeret offentligretlig bistand – og også at kunne gå ud og sige, at det faktisk er en uvildig advokatundersøgelse,” siger hun.

Kunsten er i virkeligheden at indkapsle, hvad vi bruger dem til, for det er et komplekst værktøj; det er besværligt at lave en advokatundersøgelse, det er dyrt, og det tager tid.
Måske er der derfor behov for yderligere præcisering af begrebet uvildighed, og hvor langt det skal strække.
”Jeg mener ikke, at en kommune bør være afskåret fra at få foretaget en uvildig advokatundersøgelse af en advokat, der samtidigt har en opgave for en anden forvaltningsgren, end advokatundersøgelsen omhandler. Jeg er helt med på, at det selvfølgelig skal indkapsles – vi skal selvsagt ikke rådgive den tekniske direktør om én sag om mandagen, og om tirsdagen arbejde på en uvildig advokatundersøgelse af, om den tekniske direktør har ageret korrekt i en anden sag. Det er jeg helt med på. Men jeg tror, at skiven simpelthen er blevet for tynd i forhold til, hvad der lever op til kravene for at være en uvildig advokatundersøgelse. Især i kommunerne. En stor privat virksomhed vil nok ikke have det problem.”
Rikke Søgaard Berth er også bekymret for selve udtrykket ’advokatundersøgelser’.
”Begrebet er så løst defineret, at det kan komme til at sprede sig, så man nærmest ikke kan lave et juridisk notat, uden at nogen siger, at det er en advokatundersøgelse, og mener, at vejledningen skal iagttages. I arbejdet med vejledningen forsøgte vi at definere det, men efterfølgende er det min oplevelse, at vi nok godt kunne have været tydeligere. Vejledningen giver i mange tilfælde god mening at følge, også når man ikke laver advokatundersøgelser, men hvis alle juridiske vurderinger med tiden skal leve op til vejledningen, bliver det dyrt og bøvlet, da alt så skal foregå efter guldstandarden,” siger hun og understreger:
”Det vigtigste er, at advokaten skal gøre sig umage – både i forhold til vurderingen af, om en sag overhovedet kræver en advokatundersøgelse og med selve udførelsen. Erfaring spiller en stor rolle, og med tiden opbygger man en værktøjskasse, der gør det muligt at tilpasse undersøgelsen til den konkrete sag. Det handler om at sikre faglighed, ordentlighed og relevans – og om at bruge redskabet med omtanke.”
Metoo eller ej
Ole Spiermanns oplevelse gennem de seneste år er, at advokater er blevet skarpere på at udføre undersøgelsen. Og det er der også behov for, ”da Højesteret stiller større krav til advokater,” som han udtrykker det.
Dermed hentyder Ole Spiermann blandt andet til sagen om advokatundersøgelsen på TV 2 fra 2020, hvor Jes Dorph-Petersen klagede til Advokatnævnet over udførelsen – en sag, som siden kom gennem retssystemet, og hvor Højesteret i maj i år afsagde en dom. Ole Spiermann repræsenterede selv advokaten.
”Højesterets dom i Jes Dorph-sagen kan få stor betydning for praksis – ikke bare i Metoo, men i alle typer af advokatundersøgelser. Der ligger i dommen en skærpelse af kravene, i særdeleshed hvis man sammenligner med kendelser fra Advokatnævnet tilbage i 2010’erne, men også hvis man sammenligner med almindelig praksis blandt advokater. Der er nok ikke tvivl om, at advokatundersøgelser i endnu højere grad vil blive et specialiseret område, hvor krav til retssikkerhed, dokumentation og persondatahåndtering er centrale i tillæg til tillid, grundighed og forsigtighed,” siger Ole Spiermann.
Til spørgsmålet om, hvorvidt advokater er de rette til at udføre advokatundersøgelser om krænkelsessager, mener Ole Spiermann, at det kan de, så længe de vedrører retlige standarder, og der inddrages andre fagligheder, når det er relevant.
”Højesteret har med den nylige afgørelse været inde og formulere krav, og dermed har Højesteret også tilkendegivet overfor de kritikere, der mener, at advokater ikke har noget at gøre i Metoo-sager, at advokatundersøgelserne er vigtige og relevante, også i ansættelsesretlige sager. Den dom bliver nærlæst ude i praksis. Der er sket rigtig meget siden 2012, hvor Advokatnævnet stemplede advokatundersøgelser som blot partsindlæg eller responsa, og hvor der overraskende nok ikke rigtigt gjaldt nogen krav. Det, tror jeg, afspejler brugen af advokatundersøgelser og den vægt, som de har og bør have. Og så har fornuftige advokater jo altid selv stillet krav til egne undersøgelser.”
Når det handler om Metoo-sager, er professor Michael Gøtze fortsat i tvivl:
”Jeg synes, at Metoo-undersøgelser er en helt særlig kategori. Man kan stille spørgsmålstegn ved, om advokatundersøgelser er det værktøj, der løser sagerne. Det kan give nogle juridiske pejlemærker, men får de løst konflikterne og ryddet op? Det er ofte ledelsen, som må og bør træde i karakter, når der er tale om Metoo, og advokatundersøgelser slører nogle gange dette, mere end de rydder op.”
For Rikke Søgaard Berth handler det om at anskue Metoo-sager på forskellige måder.
”Der kan for eksempel være tale om en situation mellem A og B til en julefrokost. Undersøgelsen af den situation er ikke egnet til en advokatundersøgelse. Men MeToo-sager kan også anskues mere systemisk. Forestil dig en ledelse, der gentagne gange får besked om, at der er problemer et bestemt sted i organisationen. Der er et stort gennemtræk af medarbejdere – måske især unge kvinder, som hurtigt siger op. Der kommer henvendelser til HR, men de bliver ikke håndteret hensigtsmæssigt. I sådanne systemiske sager er det vigtigt at se på det samlede billede. Det handler her ikke alene om en hændelse mellem A og B, men om hele organisationen, kulturen og ledelsesmæssigt ansvar. Det er jo i virkeligheden lidt det samme, hvad enten det er en sag om bestikkelse eller en Metoo-sag. Er der tale om isolerede enkeltsager, eller er der tale om et systemisk spørgsmål, som kræver en mere omfattende indsamling af data, og en meget mere kompleks juridisk vurdering. Det er undersøgelsen af det systemiske, hvor advokatundersøgelsen er relevant, hvilket jeg også oplevede, da vi foretog advokatundersøgelen for Det Kongelige Teater.”
Et af de mest værdifulde elementer, Rikke Søgaard Berth tager med sig fra vejledningen, er opfordringen til at inddrage andre fagligheder. Det har vist sig særligt relevant i komplekse sager, hvor juraen ikke står alene, siger hun. Hun peger særligt på sagen om Det Kongelige Teater.
”Vi nedsatte en referencegruppe med repræsentanter fra Red Barnet, Børns Vilkår, Foreningen Spiseforstyrrelse og Selvskade, Dansk Idrætsmedicinsk Selskab, Team Danmark og DIF. Vi fik også undervisning af Børns Vilkår i at interviewe børn helt ned til seks år. De kom med en faglighed og forståelse, som vi involverede advokater ikke havde. Det skabte en unik værdi for resultatet, at vi inddrog andre fagligheder.”
Advokatundersøgelser
En advokatundersøgelse er en juridisk undersøgelse udført af en advokat, typisk med henblik på at afdække fakta og ansvar i komplekse eller kontroversielle sager.
· Advokatundersøgelser er kendetegnet ved, at en eller flere advokater af en opdragsgiver (klient) får i opdrag at undersøge og fastlægge et faktisk begivenhedsforløb som regel på baggrund af oplysninger indsamlet af advokaten selv til brug for opdraget. Sammenlignet med en juridisk vurdering fylder advokatens egen indsamling af oplysninger typisk langt mere, når der er tale om en advokatundersøgelse.
· Advokatundersøgelser er desuden kendetegnet ved, at undersøgelsen udføres på baggrund af et skriftligt kommissorium og afsluttes med en skriftlig afrapportering.
· På baggrund af fastlæggelsen af et begivenhedsforløb eller et faktum kan advokaten for eksempel have fået til opgave at komme med anbefalinger til ændringer af sagsgange eller at foretage en retlig vurdering af, hvorvidt der er grundlag for, at nogen kan søges draget til ansvar ansættelsesretligt, erstatningsretligt eller strafferetligt. Disse konklusioner vil altid have karakter af rådgivning til den opdragsgiver, som er ansvarlig for at træffe beslutning om, hvilke konsekvenser der eventuelt skal drages af advokatundersøgelsen.
· Private virksomheder, offentlige myndigheder, organisationer, Folketinget og andre kan være opdragsgiver til en advokatundersøgelse.
Find Vejledning til advokater om advokatundersøgelser her
Find guide til borgere om advokatundersøgelser her