Spring hovednavigationen over

På kurset lærer du blandt andet at håndtere klientmidler korrekt og at opfylde de pligter, som advokater er underlagt efter hvidvaskloven. Gennem undervisningen i forhandling lærer du at forberede og gennemføre forhandlinger i forskellige forhandlingssituationer. Kurset varer tre dage.

Læreplaner for Klientkonto, hvidvask og forhandling

Se alle
  • Delemne Klienkonto

    Formål

    Overholdelse af klientkontovedtægten er en del af advokatpligterne. Advokatfuldmægtige skal derfor lære at håndtere klientmidler korrekt og forstå Advokatsamfundets tilsynsfunktion.

    Faglige mål

    Deltagerne på advokatuddannelsen skal

    • forstå bogføringsprincipperne i det dobbelte bogholderi,
    • forstå begreberne klientkonto, klientbankkonto, klienttilsvar, samlet klienttilsvar og regulering,
    • kunne anvende reglerne i klientkontovedtægtens §§ 1-13,
    • have kendskab til Advokatsamfundets tilsyn med overholdelsen af reglerne, herunder erklæringer i henhold til klientkontovedtægten, og konsekvenser af manglende overholdelse.

    Materialesamling til undervisning og eksamen (teori)

    • retsplejeloven §§ 127, 127a og 143
    • klientkontovedtægten
    • klientkontoerklæring formular I og II
    • vejledning om afgivelse af klientkontoerklæring
    • revisorinstruks
    • artikel i Advokaten 4/2015: Vigtig ændring i indskydergaranti
    • ANK 28.11.2003, ANK 23.06.2005, ANK 10.03.2010
  • Delemne: Hvidvask

    Formål

    Advokater er underlagt en række pligter efter hvidvaskloven. Advokatfuldmægtige skal lære at opfylde disse pligter, og de skal have indsigt i relaterede problematikker i forhold til advokatens tavshedspligt.

    Faglige mål

    Deltagerne på advokatuddannelsen skal kunne

    • forstå begreberne hvidvask, terrorfinansiering og finansielle sanktioneranvende hvidvasklovens regler om kundekendskabsprocedurer, undersøgelsespligt og underretningspligt,
    • have kendskab til pligten til at fastsætte interne politikker, procedurer og kontroller for virksomheden,
    • analysere og vurdere om en advokat i en konkret situation har pligt til at gennemføre kundekendskabsprocedure,
    • analysere og vurdere hvilke oplysninger, en advokat i en konkret situation kan og skal videregive til klienten og SØIK/Advokatsamfundet.

    Materialesamling til undervisning og eksamen (teori)

    • Hvidvaskloven
    • FATF’s liste over lande og territorier, hvor der anses at være en øget risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme: https://www.finanstilsynet.dk/Tilsyn/Information-om-udvalgte-tilsynsomraader/Hvidvask/Risikovurdering-af-lande
    • Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/1675
    • Advokatrådets Vejledning til hvidvaskloven 2017
    • Finanstilsynets hvidvaskvejledning (advokatafsnittene)
    • Finanstilsynets vejledning til reglerne om politisk eksponerede personer
    • Erhvervsstyrelsens vejledning for reelle ejere
    • Erhvervsstyrelsens vejledning om indefrysning
    • Indikatorer på eventuel hvidvask af udbytte eller finansiering af terrorisme (Hvidvasksekretariatet)
    • Hvidvasksekretariatets Aktiviteter 2019
    • Bekendtgørelse nr. 1704 af den 20. december 2017 om indberetning og offentliggørelse af oplysninger om indenlandske politisk eksponerede personer
    • Judgement no. 10/2008 of 23 January 2008
  • Delemne: Forhandling

    Formål

    Advokaten skal kunne forhandle formålstjenligt med forskellige interessenter: med klienter, på vegne af klienter og med andre advokater m.fl. Advokaten skal derfor lære at forberede og gennemføre forhandlinger i forskellige forhandlingssituationer ved at anvende de koncepter, som er præsenteret i Forhandl-O-Meteret (TM), der giver advokaten forskellige værktøjer og fremgangsmåder til forberedelsen og gennemførelsen af alle typer af forhandlinger.

    Faglige mål

    Deltagerne på advokatuddannelsen skal

    • have kendskab til, hvad forhandling er,
    • kunne forberede og analysere en forhandlingssituation ved hjælp af Forhandl-O-Meteret (TM),
    • forstå 4-D – hvad, hvorfor og hvem?
    • forstå konflikttrappen,
    • kunne identificere standpunkter og interesser,
    • forstå begreberne BATNA, reservation, target, mandat, framing og anchoring, setting, tillid, aktiv lytning og grundlæggende spørgeteknik,
    • kunne vurdere og redegøre for, hvilke strategier og taktikker der bør anvendes i forskellige situationer,
    • forstå, hvordan kropsprog kan influere et forhandlingsforløb.

    Materialesamling til undervisning og eksamen (teori)

    • Tekster af Mikkel Gudsøe i Kursusmappen
    • Forhandl-O-Meter og Tricks-O-Meter
    • Donald G. Gifford: Legal Negotiation-Theory and Practice. Chapter 8: Negotiation Counseling (s. 215-242).
    • Donald G. Gifford: A Context-Based Theory of Strategy Selection in Legal Negotiation