Spring hovednavigationen over
Tilbage

Skat: Det skal være nemt at gøre det rigtigt

Skattemyndighederne skal levere afgørelser af høj kvalitet. I det ligger også, at en sag ikke behøver at tage urimelig lang tid. Venteperioden skal være så kort som muligt, og borgeren må gerne opleve, at sagen foregår åbent og i dialog. Sådan lød et af hovedbudskaberne fra skatteministeren på en konference mandag, som var arrangeret af Skatteforvaltningens borger- og retssikkerhedschef.

”Fejl sker ofte, fordi borgere eller virksomheder er i tvivl. Derfor er det vigtigt, at det bliver nemt at gøre det rigtigt, når man indberetter sin skat.” Sådan lød et af hovedbudskaberne fra skatteminister Morten Bødskov, da han mandag deltog i en virtuel retssikkerhedskonference, som borger- og retssikkerhedschefen hos Skatteforvaltningen afholdt.

Ministeren understregede, at det er afgørende for både borgere og virksomheder, at skattemyndighederne tager brugerne i hånden og hjælper dem. Derfor bliver der de kommende år investeret 2,7 milliarder kroner i Skattevæsenet, og investeringen skal meget gerne kunne mærkes i praksis. Desuden bliver der nedsat en arbejdsgruppe, der skal hjælpe med at identificere, hvor fejl kan ske.

”Når der sker fejl, skal de også kunne rettes op. Og derfor har jeg bedt Skattelovrådet om at se på reglerne for genoptagelse af sager. Rådet skal vurdere, om reglerne er tidssvarende, og kan komme med forslag til forbedringer”, sagde Morten Bødskov, der også understregede, at han vil arbejde for bedre kommunikation og større transparens i Skatteforvaltningens sagsbehandling.

”Ud over at Skatteforvaltningen skal hjælpe borgere og virksomheder med at gøre det rigtige, så skal borgerens sag behandles ordentligt. Myndighederne skal levere afgørelser af høj kvalitet. I det ligger også, at en sag ikke behøver at tage urimelig lang tid. Venteperioden skal være så kort som muligt, og så gør det ikke noget, at man løbende orienterer borgerne, sådan at borgeren oplever, at sagen foregår åbent og i dialog.”

Formanden for Advokatrådets Skatteudvalg, Kim Pedersen, talte om et skattevæsen i forandring, og den betydning det har for retssikkerheden.

”Når retssikkerheden skal styrkes på skatteområdet kunne jeg tale om sagsbehandlingstiderne og kontrol, udfordringerne ved inddrivelse af gæld. Men for mig handler det i høj grad også om de medarbejdere, der skal hjælpe borgere og virksomheder i en forandringsproces. Det er vigtigt, at man arbejder med adfærd og kultur,” sagde Kim Pedersen.

Mange nye medarbejdere er på vej ind i systemet – og vi taler om op mod 3.000. Det er rigtig mange. Når man skal sætte skibet ud på rejsen, er det vigtigt at sætte fokus på adfærd og kulturen, der skal få os det rigtige sted hen. Vi skal passe på kulturbærerne i skattevæsenet. Det kræver fokus, og det vil tage tid at få de rigtige, nye medarbejdere ombord og til at købe ind af den adfærd, vi gerne vil have. I Advokatsamfundet stiller vi gerne op og støtter op med viden fra rådgiverbranchen,” sagde Kim Pedersen, der også lagde vægt på serviceniveauet i Skattevæsenet.

”Service kan være med til at styrke retssikkerheden. Dialog og vejledning er vigtige elementer i rådgivningen, for reglerne kan være vanskelige. Jeg hørte ministeren sige, at der er fokus på vejledning, hvilket jeg er rigtig glad for, da det er rigtig vigtigt i en tid, hvor mange borgere oplever reglerne som uoverskueligt. Selvfølgelig kan borgeren ringe til Skattevæsenet – men en telefonopringning kan ikke stå alene. Når reglerne er komplicerede kan det være svært blot at formulere det spørgsmål, som giver det rigtige svar,” sagde Kim Pedersen, der afsluttede med at slå et slag for retssikkerheden i digitaliseringen.

”Alt skal være digitaliseringsbart. Men hvordan sikrer vi os, at IT-konsulenterne ikke sætter dagordenen for det fremtidige skattevæsen? It skal være et værktøj, og det er vigtigt at være opmærksom på, at it og digitalisering ikke altid harmonerer med retssikkerheden. Det er vigtigt at huske, at ikke alt kan sættes på formler og algoritmer.”

Se retssikkerhedskonferencen