Spring hovednavigationen over

2019 - Advokaten 7 Brug sociale medier med omtanke

Publiceret: 25. september 2019

LinkedIn ikon Link ikon Prink ikon

Advokater har en pligt til at deltage i den offentlige debat for at sætte fokus på problemer i samfundet. Det mener Peter Breum, som er medlem af Advokatrådets Regel- og tilsynsudvalg.Men det kræver en god balancegang i forhold til tavshedspligt, at færdes på de sociale medier.

Tekst: Lone Schrøder Jeppesen

Advokater bruger i større og større grad sociale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook til at ytre deres mening i samfundsdebatten og skabe synlighed om deres faglighed.

Det er positivt, mener advokat Peter Breum, der er medlem af Advokatrådets Regel- og tilsynsudvalg.

- Helt personligt mener jeg, at selvom advokater generelt bruger de sociale medier mere, gør de det stadig for lidt. Tidligere har advokatfirmaer haft forbud mod at annoncere for sig selv, så det ligger i mange advokaters opdragelse at være diskrete, og det har været en udbredt holdning, at den, der lever skjult, lever godt. Det er en skam, for det er ikke en fordel at holde sig helt ude af sociale medier. Vi har som stand en pligt til at sikre, at vi har et ordentligt retssamfund, og at retssystemet i Danmark fungerer, understreger han.

Men det er en balancegang, hvad advokaten kan skrive på sociale medier for at overholde god advokatskik.

- På sociale medier er dit budskab ude i samme øjeblik, som du skriver. Derfor er der god grund til refleksion inden du trykker send. Man skal aldrig skrive noget i vrede, og nogle gange er det godt lige at lade det hvile en dags tid. Så skal man spørge sig selv, om det nu er klogt, og om det ville være i orden, at andre skrev sådan om mig. Den lakmusprøve skal man lægge ind. Hvis man er i tvivl  - så drop det, siger han.

Personlige og advokatetiske pejlemærker

Ifølge Peter Breum bør man som advokat overveje, hvilke personlige og advokatetiske pejlemærker man har i sin færden på sociale medier.

En af hovedreglerne er, at man aldrig kommenterer nogen med navn.

- Min anbefaling er at arbejde mere overordnet med budskaberne. Som advokat er det en god idé at bruge sin stemme til eksempelvis at løse de problemer, som borgerne står overfor. Advokater kan på den måde sagtens deltage i den offentlige debat for at sætte fokus på skævheder i samfundet. Det er vigtigt, at det ikke kun er politikere, men også fagpersoner med stor viden, der bidrager i aktuelle debatter. Det kunne være problemerne med kvaliteten af tolkning i straffesager. Her kan det virkelig give mening at bruge sin faglighed til at være med til at sætte fokus på et alvorligt retssikkerhedsmæssigt problem, siger han.

Peter Breum følger selv nyhedsstrømmen på LinkedIn og deler og kommenterer opslag af retspolitisk karakter. Eksempelvis har han for nylig deltaget i debatten om de lange sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen, der nu får advokater og fagbevægelsen til at kræve politisk handling. Han gør det, fordi det er et væsentligt samfundsproblem, og samtidig tilkendegiver han i sit netværk, at det er vigtigt at få læst artiklen på finans.dk, som opslaget linker til.

LinkedIn, Twitter eller Facebook

- For mig handler det om at deltage i fora, hvor advokater henter relevant viden inden for deres fagspeciale og holder sig ajour om trends i branchen. Det er essentielt og afgørende at have professionelle netværksrelationer, der interesserer sig for det samme, som man selv gør, og her fungerer LinkedIn for mig fordi det er et business-to-business medie – selvom om man også her skal være påpasselig med, hvad man kommenterer, synes godt om og deler med sit netværk, så ens budskaber ikke sender forkerte signaler, siger Peter Breum, der også ser Twitter som et oplagt valg for advokater, der har mod på at blande sig i den offentlige debat.

Facebook er stadig det sociale medie, som dominerer i Danmark. Mere end hver anden dansker mellem 16-89 år logger på Facebook hver dag, konkluderer Danmarks Statistiks særkørsel ”It-anvendelsen i befolkningen 2018”.

- Af den grund er der en generel forventning om, at man er til stede her. Det er velegnet til kommunikation med den brede befolkning, og betingelserne for interaktion og debat er gode. Indholdet er dog primært af privat karakter. Det kræver ressourcer at være aktiv på Facebook, for man skal kunne reagere hurtigt på kommentarer og spørgsmål  -  ikke mindst de negative af slagsen. Men husk, at det er et forum, hvor det er meget vigtigt at have sin tavshedspligt og sit etiske kompas med sig, når man indgår i debatter.