Spring hovednavigationen over
Tilbage

Depositum-snyd udfordrer unge lejeres retssikkerhed

60.000 unge fik for nylig besked om, at de var kommet ind på en videregående uddannelse. En glædelig besked for både de kommende studerende og de udlejningssvindlere, der hvert år snyder de unge lejere for deres depositummer. Advokat Jan Blicher Grunnet oplever hvert år, hvordan unge bliver franarret deres depositum og efterfølgende står med særdeles dårlige muligheder for at gøre noget. Med inspiration i England har han taget et initiativ, der skal løse problemet.

”Problemet med depositumssvindel bliver særligt sat på spidsen, hver gang der er studiestart, fordi der er en masse unge, som alle på det samme tidspunkt skal ind og bo i nærheden af deres nye studie,” slår advokat og stifter af boligportalen LEJKA, Jan Blicher Grunnet, fast.

For mange af de unge er det første gang, at de står i situationen med leje af bolig, og det betyder, at de er lette ofre. En rimelig husleje og en central beliggenhed er et drømmescenarie, når studiestarten nærmer sig, og svindlerne spiller på, at de selv er nervøse for at blive udsat for svindel, og derfor skal have depositummet sat hurtigt ind på deres konto, forklarer Jan Blicher Grunnet. Først da kan en lejekontrakt komme på tale, og det koster typisk i omegnen af 20.000 kroner for lejeren, hvis vedkommende falder i den fælde ifølge Jan Blicher Grunnet.

”Der er kæmpe udfordringer med at finde lejeboliger i Danmark, og det giver yderst gunstige vilkår for folk, der gerne vil snyde eksempelvis unge førstegangslejere. Jeg har et eksempel, hvor en person for nyligt oprettede en boligannonce, fremviste den samme lejlighed 100 gange og indkasserede 30 depositummer à 20.000 kroner, der røg direkte ind på hans konto. Så snart det sidste depositum var trillet ind på kontoen, så forsvandt udlejer, opslag og lejlighed simpelthen,” siger Jan Blicher Grunnet.

Det er for eksempel i sådanne situationer, at unge lejere står fuldstændig uden retssikkerhed, for efterfølgende er det meget svært for dem at få hjælp. De kommunale huslejenævn hverken kan eller har ressourcer til at efterforske boligsvindel, og de kan derfor ikke hjælpe med at skaffe pengene tilbage. De henviser i stedet disse svindelsager til politiet, som ifølge Jan Blicher Grunnet normalt ikke har ressourcer til at efterforske sagerne. De unge står som oftest kun med den ene mulighed at indbringe sagen for retten og hyre en advokat. Det har de færreste studerende tid eller råd til, og udsigterne til at få tilbagebetaling af depositummet i sidste ende er meget lille, eftersom pengene oftest ikke kan inddrives fra boligsvindleren, mener Jan Blicher Grunnet.

Svindlen kan nemt undgås

I Storbritannien har de etableret en model, der muligvis kan løse udfordringerne, og som fungerer. Ordningen, som har kørt siden 2004, hedder TDS eller Tenancy Deposit Scheme, og holder depositummet i lejeperioden. De tilbyder desuden ydelser samt hjælp under lejeforholdets levetid samt ved lejeforholdets ophør.
Med inspiration fra TDS, har Jan Blicher Grunnet stiftet LEJKA. LEJKA bygger bro mellem udlejer og lejer med en digital platform, der sørger for alt i lejeforholdet, blandt andet digital lejekontrakt, indflytningsrapport, fraflytningsrapport, huslejebetalinger, juridisk hjælp og meget mere.
”Det er vigtigt for os, at man kan få den nødvendige hjælp uanset, hvilken indkomst man har, og at vi både kan hjælpe lejere og udlejere. Grunden til, at vi kan gøre det gratis er, at vi holder depositummet, og så får LEJKA et passivt afkast af det, hvilket så finansierer hele maskineriet,” forklarer Jan Blicher Grunnet.

LEJKA har eksisteret i knap halvandet år, og ifølge Jan Blicher Grunnet oplever de meget positivt feedback. Han har tidligere arbejdet hos både Plesner og Kromann Reumert, og derfra har han blandt andet taget med, at alle skal have en ordentlig service fra første dag, og at alle processer skal forgå glat og gnidningsfrit.

Ny lejelov ændrer intet

”Det er vigtigt for os at understrege, at LEJKA er en neutral part, der ikke tager side, hverken overfor lejer eller udlejer. Desuden er vi fuldkommen digitaliserede i alle vores dokumenter, hvilket letter arbejdet for alle involverede parter betragteligt. Jeg forstår vitterligt ikke, hvorfor der ikke er nogen, som tidligere har lavet en tilsvarende løsning,” siger Jan Blicher Grunnet.

I England er det lovgiver, der i sidste ende har gjort noget ved sagen. For det er nu lovbestemt, at en neutral tredjepart opbevarer depositum, og det er derved statsligt godkendte virksomheder, der passer på depositummet undervejs i lejeperioden – et eksempel på en af disse er tidligere nævnte TDS.
”Mit spørgsmål er kort og simpelt: Vi ved at der er en løsning, som har fungeret i over 15 år – hvorfor implementerer vi den ikke?” spørger Jan Blicher Grunnet.

1. juli trådte en ny lejelov i kraft i Danmark, men den imponerer ikke Jan Blicher Grunnet, der vurderer, at en del unge igen, og trods den nye lejelov, vil stå uden hjælp fra samfundets side, hvis udspekulerede boligsvindlere franarrer dem deres lejedepositum.

”Jeg synes, at det er for dårligt, at der ikke er blevet gjort mere for at undgå depositumssvindel i den nye lejelov, så man kan skabe retssikkerhed for lejerne. Desværre tager loven ikke fat ved det forhold, at det er udlejeren, der opbevarer de penge, som lejeren lægger i depositum. Det er kommet nogle enkelte rettelser i den nye lejelov. Blandt andet, at man ikke må tage forudbetalt leje for mere end en måned, hvis man fremlejer et værelse, hvor man tidligere kunne få tre måneders forudbetalt leje – men dette mindsker på ingen måde, risikoen for svindel med større beløb."