Retssikkerheds-analysen 2025
En årlig undersøgelse af retssikkerhedsfølelsen i Danmark.

Retssikkerhedsanalysen 2025:
Tillid, udfordringer og nye perspektiver
Retssikkerhed er ikke en selvfølge. Det er afgørende, at borgerne og virksomheder har og kan have tillid til, at deres grundlæggende rettigheder og retssikkerhed bliver beskyttet i forbindelse med ny lovgivning, myndighedsudøvelse og retstvister.
Advokatsamfundets Retssikkerhedsanalyse følger år for år udviklingen i denne tillid. Analysen giver indblik i, hvordan borgere, virksomheder og advokater oplever retssikkerheden i Danmark, og den viser, hvor systemet fungerer, og hvor der er tegn på svagheder. Dermed giver den et samlet billede af fundamentet under vores retssamfund.
I 2025 sætter vi særligt fokus på tre områder, der præger den offentlige debat og de konkrete oplevelser af retssikkerheden: brugen af overvågning, tilliden til myndighederne, og når man som borger eller virksomhed har det offentlige Danmark som modpart.
Resultaterne sammenlignes med tidligere års analyser, så vi kan se, hvor udviklingen går i den rigtige retning, og hvor udfordringerne bliver mere markante.
Retssikkerhedsanalysen 2025 er udarbejdet af Radius CPH for Advokatsamfundet med støtte fra Dreyers Fond.
Rigtig god læselyst.
Advokatsamfundet


Oplevelsen af retssikkerheden i Danmark
Retssikkerheden opleves uændret for borgerne, men forringet for virksomhederne.
For tredje år i træk viser Retssikkerhedsanalysen, at danskerne først og fremmest forbinder retssikkerhed med de helt grundlæggende principper: uskyldsformodningen og lighed for loven. Det er fortsat disse værdier, der står stærkest, når befolkningen skal pege på, hvad retssikkerhed betyder i praksis.
Målingen i 2025 bekræfter billedet fra de to foregående år: 75% af borgerne vurderer, at retssikkerheden i Danmark er høj. Det gør et flertal af advokaterne også. Dog vurderer en mindre gruppe advokater (11%), at niveauet er lavt, mens tallet i befolkningen er på 4%.
Både borgere og advokater mener, at retssikkerheden er ulige fordelt mellem samfundsgrupper. Ifølge analysen står socialt udsatte og andre ressourcesvage personer svagere over for retssystemet end den gennemsnitlige dansker. Dermed fastholdes et klart billede af, at de mest sårbare borgere ikke nyder samme beskyttelse som gennemsnittet.
Hos virksomhederne er tilliden dalende. Kun halvdelen af virksomhederne oplever et højt niveau af retssikkerhed. Det er den hidtil laveste måling i de tre år, hvor Retssikkerhedsanalysen er udarbejdet. Tallet er det samme blandt advokaterne, men her er der ikke sket fald i forhold til tidligere år.

For tredje år i træk er uskyldsformodning og lighed for loven de mest centrale elementer af danskernes retssikkerhedsforståelse

Borgernes retssikkerhed vurderes højt – på niveau med 2023 og 2024 – af både borgerne selv og advokaterne
Unge er mest kritiske over retssikkerheden i Danmark




Borgerne og advokaterne er enige om, at socialt udsatte og ressourcesvage har ringere retssikkerhed end den gennemsnitlig dansker

Kun halvdelen af virksomhederne vurderer, at der er et højt retssikkerhedsniveau. Det er den mindste andel siden første måling i 2023


Udvikling af retssikkerhed i Danmark
Udviklingen i retssikkerheden: Flertallet af advokater påpeger en forringelse af borgernes retssikkerhed.
Langt de fleste borgere og virksomheder vurderer, at niveauet er stabilt. Det er kun et mindretal, der oplever forbedringer eller forringelser. Advokaterne er langt mere kritiske. 55% vurderer, at borgernes retssikkerhed i dag ligger på et lavere niveau end for tre år siden, og 34% mener, at det samme gælder for virksomhedernes retssikkerhed.
Borgerne fremhæver i år især hastelovgivning, fejl i sagsbehandlingen og de lange sagsbehandlingstider hos både myndigheder og domstole som de væsentligste udfordringer. Samtidig har overvågning fået et markant comeback i danskernes bevidsthed. 46% af dem, der har oplevet en forringelse af retssikkerheden, begrunder det med myndighedernes udvidede muligheder for at overvåge og tilgå data om borgernes adfærd fysisk og online.
Virksomheder lægger vægt på lovgivningens stigende kompleksitet, voksende compliancekrav og lange sagsforløb som de største udfordringer for deres retssikkerhed.
Advokaterne er også optaget af hastelovgivning og kompleksitet. Men ifølge advokaterne er det fortsat lange sagsbehandlingstider, der først og fremmest svækker retssikkerheden.

Advokaterne advarer for tredje år i træk om, at borgernes retssikkerhed forringes, men borgerne er mindre kritiske over for udviklingen

Advokaterne ser mere kritisk på udviklingen i virksomhedernes retssikkerhed, end de selv gør

Årsager til forringelsen af retssikkerheden ifølge borgerne: Overvågning fylder mere i danskernes bevidsthed
Det mener borgerne har forringet deres retssikkerhed over de seneste tre år
*Tallene i parentes er fra undersøgelserne i 2024 / 2023
- Mere og mere lovgivning bliver hastet igennem på bekostning af kvaliteten: 62 procent (63 / 66 procent)
- Der bliver begået flere fejl i sagsbehandlingen hos myndighederne: 60 procent (52 / 63 procent)
- Sagsbehandlingstiderne ved offentlige myndigheder er blevet længere: 54 procent (53 / 62 procent)
- Sagsbehandlingstiderne ved domstolene er blevet længere: 49 procent (54 / 63 procent)
- Myndighederne har i stigende grad mulighed for at overvåge og tilgå data om borgernes fysiske og online adfærd: 46 procent (35 / 36 procent)
- Svagt stillede i samfundet får i stigende grad dårligere behandling i retssystemet end mere ressourcestærke borgere: 43 procent (45 / 47 procent)
- Det er blevet sværere for borgere at vinde retssager mod myndigheder: 38 procent (36 / 34 procent)
- Lovgivning er blevet mere kompleks, hvilket gør det sværere for borgerne at kende deres rettigheder: 37 procent (38 / 46 procent)
- Den øgede digitalisering af samfundet stiller ikke-digitale borgere dårligere: 30 procent (31 / 35 procent)
- Der er kommet større lukkethed i retssager, hvilket gør det sværere for offentligheden at få indsigt i f.eks. anklageskrifter: 24 procent (29 / 33 procent)
- Varetægtsfængsling anvendes i længere perioder: 23 procent (26 procent / n/a)

Kompleks lovgivning, compliancekrav og sagsbehandlingstider er ifølge virksomhederne selv fortsat de største årsager til forringelsen af retssikkerheden
Det mener virksomhederne har forringet deres retssikkerhed over de seneste tre år
*Tallene i parentes er fra undersøgelserne i 2024 / 2023
- Lovgivning, der bliver mere og mere kompleks: 63 procent (60 / 69 procent)
- Større krav til compliance på områder som datahåndtering, ESG og cybersikkerhed: 61 procent (63 / 57 procent)
- De lange sagsbehandlingstider ved offentlige myndigheder: 57 procent (55 / 70 procent)
- De lange berammelses-, vente- og sagsbehandlingstider ved domstolene: 47 procent (47 / 64 procent)
- Omkostningerne for virksomhederne ved at føre sager mod myndighederne: 43 procent (33 / 51 procent)
- Fejl i myndighedernes sagsbehandling: 33 procent (33 / 37 procent)
- Folketingets brug af hastelovgivning: 32 procent (25 / 35 procent)

Sagsbehandlingstider er, til trods for tilførsel af flere ressourcer, fortsat den største årsag til svækkelse af retssikkerhed
Det, mener advokaterne, har forringet borgernes retssikkerhed over de seneste tre år
*Tallene i parentes er fra undersøgelserne i 2024 / 2023
- De lange sagsbehandlingstider ved offentlige myndigheder: 74 procent (75 / 75 procent)
- De lange sagsbehandlingstider ved domstolene: 73 procent (76 / 81 procent)
- Folketingets brug af hastelovgivning: 59 procent (60 / 63 procent)
- Lovgivning, der er blevet mere kompleks: 47 procent (49 / 49 procent)
- Fejl i sagsbehandlingen ved myndighederne: 45 procent (42 / 42 procent)
- Øget digitalisering af den offentlige sektor: 28 procent (25 / 16 procent)
- Myndighedernes adgang til logning af data om borgerne: 27 procent (19 / 23 procent)
- Myndighedernes stigende grad af overvågning af borgerne: 27 procent (19 / 18 procent)
- Færre borgere, der får tilkendt fri proces i forbindelse med en retssag: 27 procent (23 / 25 procent)
- Større lukkethed i straffesager: 20 procent (20 / 24 procent)
- Retlig diskrimination og forskelsbehandling af udsatte borgere: 16 procent (15 / 16 procent)
- Myndighedernes indførelse af skærpede strafzoner: 12 procent (n/a)
Det, mener advokaterne, har forringet virksomhedernes retssikkerhed over de seneste tre år
- De lange sagsbehandlingstider ved domstolene: 65 procent (69 / 71 procent)
- De lange sagsbehandlingstider ved offentlige myndigheder: 59 procent (62 / 65 procent)
- Omkostningerne for virksomhederne ved at føre sager mod myndighederne: 54 procent (50 / 51 procent)
- Lovgivning, der bliver mere og mere kompleks: 53 procent (51 / 52 procent)
- Folketingets brug af hastelovgivning: 49 procent (51 / 53 procent)
- Indførelse af EU-forordninger og direktiver inden for compliance på områder som GDPR, cybersikkerhed og ESG: 42 procent (38 / 39 procent)
- Fejl i sagsbehandlingen ved myndighederne: 37 procent (35 / 34 procent)
- Internationale udviklinger, f.eks. pludselige kursændringer i USA ift. DEI, handelspolitisk usikkerhed, indførsel og ændring af tariffer: 31 procent (n/a)


Overvågning af borgere
Borgerne er fortsat kritiske over for udvidet masseovervågning af danskernes data, og advokaterne advarer om, at det får konsekvenser for retssikkerheden
I årets analyse sætter vi, efter en pause i 2024, igen fokus på borgernes og advokaternes syn på myndighedernes overvågning af danskerne.
47% af danskerne bakker generelt op om myndighedernes brug af overvågning. 68% bakker op om videoovervågning i det offentlige rum uden konkret årsag, når formålet er at forebygge eller opklare kriminalitet. Dog mener 56% af borgerne, at datalogning kun er acceptabelt, hvis der er en konkret mistanke.
Et substantielt spørgsmål er, hvor grænsen går. Henholdsvis hver tredje advokat advarer mod negative retssikkerhedsmæssige konsekvenser af regeringens tryghedspakke og hver anden advarer om potentielle konsekvenser ved en udvidelse af PET-loven. Samtidig mener 45% – altså næste halvdelen – af borgerne, at grænsen for, hvor meget overvågning der er rimeligt, enten er nået eller overskredet, og 20% har lav eller ingen tillid til, at myndighederne overholder loven, når de behandler borgernes data.

Danskerne bakker ligesom i 2023 generelt op om myndighedernes brug af overvågning

Flertallet af borgerne mener, at udstrakt brug af videoovervågning er acceptabel
Borgerne mener, at datalogning er et omfattende indgreb i privatlivet, og advokaterne advarer mod en udvidelse af PET’s beføjelser



Borgerne frygter både direkte konsekvenser ved datalogning, og at det bliver en glidebane til yderligere kontrol
Halvdelen af borgerne er åbne for mere overvågning




19% af de unge mener, at myndighedernes overvågning af borgerne har overskredet rimelighedsgrænsen

20% af danskerne har ikke tillid til, at myndighederne følger loven, når de behandler data om borgerne


Myndighedsudøvelse
Midt i valgåret: Kommunerne er i en tillidskrise
Der er stadigvæk mange borgere, som er skeptiske over for, hvorvidt myndighederne følger lovgivningen. Det er særligt kommunerne, der møder mistillid. 28% svarer, at de har lav tillid til, at kommunen følger lovgivningen. Noget, som også 25% af advokaterne mener.
Der er flere årsager til den lave tillid; 38% af de borgere, der har været involveret i en myndighedssag, mener ikke, at myndighederne fulgte loven, og blandt virksomheder, der har været involveret i en sag ved kommunen, er det hver femte. Advokaterne bekræfter billedet: Halvdelen har oplevet konkrete sager, hvor myndighederne ikke levede op til deres forpligtelser, og blandt skatteadvokater er det hele 73%. Forklaringerne er mange, men advokaterne peger især på utilstrækkelig oplæring, fejlfortolkning af loven og mangel på ressourcer.
Politiet nyder fortsat en vis tillid, men også her ses udfordringer. Til trods for at flertallet ikke mener, de er blevet påvirket af historier om politiet fra de seneste år, mener hver femte, at de i dag har mindre tillid. De peger på bevidst henlæggelse af sager som årsagen til faldende tillid. Blandt advokaterne svarer 38%, at de er blevet påvirket negativt af den offentlige kritik af politiet.

Fortsat lav tillid til kommunerne

Ineffektivitet svækker borgernes tillid til regionerne og særligt kommunerne
Både borgere, virksomheder og advokater oplever myndigheder, der ikke følger loven




Lovbrud skyldes ifølge advokaterne oftest utilstrækkelig uddannelse, misforståelser/fejltolkning af loven og manglende ressourcer
Advokaternes årsager til oplevelser med, at myndigheder ikke følger gældende lovgivning
- Utilstrækkelig uddannelse eller oplæring af medarbejdere: 64 procent
- Misforståelser eller fejlfortolkninger af lovgivningen: 62 procent
- Manglende ressourcer: 56 procent
- Politisk pres eller indflydelse: 45 procent
- Manglende konsekvenser ved lovovertrædelser: 44 procent
- Mangelfulde procedurer eller arbejdsgange: 41 procent
- Komplekse eller uklare lovgivningstekster: 39 procent
- Bevidst tilsidesættelse af lovgivningen af økonomiske årsager: 34 procent
Færre borgere mener, at politiet beskytter retssikkerheden



Der er dog overvejende stilstand i borgernes tillid til politiet
De unge har rykket sig mest i forhold til tilliden til politiet


Bevidst henlæggelse af sager er den primære årsag til, at nogle borgere i dag har mindre tillid til politiet end for to år siden
Årsager til at borgerne har fået mindre tillid til politiet
- Bevidst henlæggelse af sager i visse dele af politiet (det, der også er blevet kaldt ’at vaske sager’): 63 procent
- Ineffektiv og/eller fejlagtig efterforskning i politiet: 54 procent
- Mediehistorier, der sætter kritisk fokus på politiets arbejdsmetoder: 54 procent
- Unødig anvendelse af vold i forbindelse med anholdelser, ransagninger og lignende: 39 procent
- Egne erfaringer med, at politiet ikke fulgte lovgivningen: 16 procent

Mediehistorier har påvirket de fleste advokaters holdning til politiet


Offentlige myndigheder som modpart
Myndighedernes økonomiske styrkeposition gør kampen ulige
Det opleves som en tung og ulige kamp at føre sager mod staten og offentlige myndighed. 3% af borgerne og 6% af virksomhederne fortæller, at de har opgivet at føre sager de seneste to år, og hhv. 33% og 28% af advokaterne har frarådet en borger eller virksomhed at gå rettens vej alene, fordi modparten var det offentlige. 73% af advokaterne mener, at borgere generelt har for svært ved at få medhold mod det offentlige, og det samme mener 63% af virksomhederne.
Ifølge advokaterne er årsagen klar: Myndighedernes økonomiske muskler, men også lange processer og domstolenes tilbageholdenhed ift. prøvelse af myndighedsafgørelser gør det vanskeligt at få medhold. Både borgere og virksomheder nævner desuden selv lovgivningens kompleksitet, manglende adgang til juridisk bistand og utilstrækkelig indsigt i myndigheders beslutninger som væsentlige barrierer.



Både borgerne og virksomhederne har ifølge advokaterne generelt for svært ved at få medhold i sager mod det offentlige

Advokaterne mener, at ulige ressourceforhold er den primære årsag til, at det generelt er for svært for både borgere og virksomheder at føre sager mod offentlige myndigheder
Årsager til, at advokaterne mener, det er for svært for borgerne at få medhold i sager mod offentlige myndigheder
- Myndighedernes økonomiske ressourcer at føre sager for: 87 procent
- Domstoles tilbageholdenhed ift. prøvelse af myndighedsafgørelser: 66 procent
- Processuelle årsager, som lange sagsbehandlings- og ventetider: 65 procent
- Borgernes manglende mulighed for juridisk bistand: 60 procent
- Manglende konsekvenser for myndighederne ved fejl: 60 procent
- Kompleks eller uklar lovgivning: 47 procent
- For dårlige muligheder for indsigt i myndigheders beslutninger: 36 procent
- Indretning af retssystemet, der favoriserer myndighederne: 33 procent
- Lovgivning der favoriserer myndighederne: 30 procent
- Manglende adgang til eller mulighed for støtte fra civilsamfundsorganisationer: 11 procent
Årsager til, at advokaterne mener, det er for svært for virksomhederne at få medhold i sager mod offentlige myndigheder
- Mængden af myndighedernes tilgængelige økonomiske ressourcer at føre sager for: 76 procent
- Processuelle årsager, som lange sagsbehandlings- og ventetider: 66 procent
- Manglende konsekvenser for myndighederne ved fejl: 62 procent
- Kompleks eller uforståelig lovgivning: 53 procent
- Lovgivning, der favoriserer myndighederne: 40 procent
- For dårlige muligheder for indsigt i myndigheders beslutninger: 39 procent
- Indretning af retssystemet, der favoriserer myndighederne: 34 procent
- Virksomheders manglende mulighed for juridisk bistand: 23 procent
- Manglende adgang til eller mulighed for støtte fra civilsamfundsorganisationer: 7 procent


Bag om Retssikkerhedsanalysen
Retssikkerhedsanalysen 2025 bygger på tre omfattende spørgeskemaundersøgelser blandt danske borgere, virksomheder og advokater. Det er tredje år i træk, at undersøgelsen gennemføres. Analysen er udarbejdet af Radius CPH for Advokatsamfundet med støtte fra Dreyers Fond.
Befolkningsundersøgelsen
Undersøgelsen blandt borgerne er besvaret af 2067 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18–75 år. Dataindsamlingen er foretaget via Norstats onlinepanel i perioden 06.06.25 - 23.06.25. Resultaterne er vægtet på køn, alder, geografi og uddannelse med udgangspunkt i Danmarks Statistiks fordelingsnøgler, så de afspejler befolkningen inden for målgruppen.
Virksomhedsundersøgelsen
Undersøgelsen blandt danske virksomheder er besvaret af 401 virksomheder med mindst 10 ansatte. Interviewene er gennemført som CATI-undersøgelser i perioden 10.06.25 - 26.06.25 af Voxmeter. Udvalget er sammensat, så det er repræsentativt for både virksomhedsstørrelse og branche. Besvarelserne er efterfølgende vægtet på de samme dimensioner, så resultaterne dækker hele populationen af danske virksomheder med 10+ medarbejdere.
Advokatundersøgelsen
Undersøgelsen blandt advokater er besvaret af 930 advokater i Danmark. Spørgeskemaet er udsendt af Advokatsamfundet til samtlige advokater i landet, og dataindsamlingen er foretaget i perioden 16.06.25 - 23.07.25.
Hvis du vil se alle resultaterne fra 2025, klik her.
Hvis du vil se resultaterne fra retssikkerhedesanalysen 2024, klik her.
Hvis du vil se resultaterne fra retssikkerhedesanalysen 2023, klik her.

