Modtager
Domstolsstyrelsen
Ved e-mail af 14. november 2023 har Domstolsstyrelsen anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast til bekendtgørelser.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Ad bekendtgørelse om anvendelse af domstolenes skifteportal i sager om tvangsopløsning af kapitalselskaber og bekendtgørelse om anvendelse af domstolenes skifteportal i sager om dødsboskifte:
Advokatrådet bemærker til § 9, stk. 1, i begge bekendtgørelser, at det er Domstolsstyrelsen, der fastsætter krav til de dokumenter, som skal kunne indlæses på skifteportalen. De krav, som dokumenterne skal opfylde, er dog ikke nærmere beskrevet.
Advokatrådet vil opfordre til, at de krav, der vil blive stillet til dokumenterne, ikke vanskeliggør anvendelse af skifteportalen for borgere eller små og mindre virksomheder uden avancerede IT løsninger.
Bemærkninger til alle tre bekendtgørelser
Advokatrådet har med tilfredshed noteret sig, at der i alle tre bekendtgørelser er taget højde for de situationer, hvor der sker nedbrud eller opstår driftsforstyrrelser på skifteportalen/sagsportalen.
Advokatrådet stiller sig dog undrende over for, hvorledes brugerne skal forholde sig med indlevering af dokumenter på fristdagen frem til kl. 15.00, da tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser også kan opstå i dette tidsrum.
Det følger af alle tre bekendtgørelser, at det er en forudsætning for anvendelse af nødproceduren, at det fremgår under driftsinfo på domstolenes hjemmeside, at der er identificeret et teknisk nedbrud eller driftsforstyrrelser, der endnu ikke er løst. Det kunne med fordel præciseres, hvilken hjemmeside der henvises til (fx www.domstol.dk eller www.minretssag.dk) og under hvilken fane (driftsinfo/driftsstatus). Dette forudsætter også, at den relevante hjemmeside altid holdes opdateret.
Med venlig hilsen
Nicolai Pii
Fagdirektør