Modtager
Skatteministeriet
Ved e-mail af 20. september 2024 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast. Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Det anføres i høringsnotatet, at ændringerne navnlig – men altså ikke alene – består af nye regler i §§ 51 og 52 om rentestop. Høringsnotatet omtaler ikke, hvilke andre ændringer der måtte være tale om. Da bekendtgørelsen ikke er en ændringsbekendtgørelse, men en ny bekendtgørelse, kunne det med fordel være anført, hvilke øvrige ændringer, der er indarbejdet.
Det er i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige overladt til skatteministeren at fastsætte regler om rentestop. Det er denne bemyndigelse, der nu benyttes til at indsætte §§ 51 og 52 i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen.
Bestemmelserne ser ud til at være i overensstemmelse med de ønsker, der følger af forarbejderne til lov nr. 1565 af 12. december 2023. Bestemmelserne indeholder regler om, at rentetilskrivning ophører for fordringer, for hvilke inddrivelsesmyndigheden har registreret kendskab til eller mistanke om datafejl, der er til hinder for inddrivelse, eller tvivl om retskraften. Bestemmelserne indeholder desuden en række varslingsregler. Bestemmelserne indeholder herudover regler, der angiveligt skal føre til, at fordringer, der fremtræder ikke-inddrivelsesparate, alligevel ikke undtages fra forrentning, hvis fordringerne efter kort tid viser sig at være inddrivelsesparate.
Advokatrådet har i høringssvar af 21. august 2023 vedrørende lovforslaget til lov nr. 1565 af 12. december 2023 redegjort for en række forhold, som Advokatrådet finder yderst beklagelige, herunder endnu en forlængelse af forældelsesfristen for restancer til det offentlige, og lovliggørelse af fejl i skatteforvaltningens systemer, fremfor en mere korrekt håndtering af de bagvedliggende sager. Advokatrådet anerkendte samtidig muligheden for rentestop, som nu udmøntes i udkastet til bekendtgørelse.
Advokatrådet skal henvise til dette høringssvar, som vedlægges i kopi, da det fortsat er Advokatrådets opfattelse, at de nævnte forhold udgør en særdeles beklagelig baggrund for behovet for at ændre reglerne i bekendtgørelsen, herunder også reglerne om rentestop. Reglerne om rentestop er efter Advokatrådets opfattelse utilstrækkelige til at imødegå disse grundlæggende og meget omfattende problemer med at sikre en ordentlig og korrekt opkrævning og inddrivelse af gæld til det offentlige.
Set inden for rammerne af den gældende lovgivning, ser reglerne om rentestop ud til at udgøre en form for plaster på såret for de mange borgere, der ikke kan få afklaret, om, og i givet fald hvor meget, de måtte skylde og skulle betale til forskellige offentlige myndigheder og offentlige virksomheder. Imidlertid må den grundlæggende opgave være at løse udfordringen med fordringer, der ikke er inddrivelsesparate.
Med venlig hilsen
Nicolai Pii
Fagdirektør