Spring hovednavigationen over
Tilbage

Høring - lovforslag om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love

Modtager

Skatteministeriet

Ved e-mail af 28. juni 2024 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.

Advokatrådet har følgende bemærkninger:  

Udkastet til lovforslag indeholder ganske mange forskelligartede ændringsforslag. Advokatrådet har alene fundet anledning til at kommentere følgende punkter:

I udkastet foreslås bl.a. en ny § 15 d i opkrævningsloven, hvormed der indføres en udtrykkelig hjemmel for told- og skatteforvaltningen til at kræve fejlagtigt udbetalte beløb tilbagebetalt. Det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.5.2., at den foreslåede regel er udtryk for en lovfæstelse grundsætningen condictio indebiti. Som det tillige fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.5.1. vil retspraksis om condictio indebiti i nogle tilfælde kunne føre til, at betalingsmodtageren (her borgerne/virksomhederne) har ret til at beholde et beløb, selvom det er udbetalt ved en fejl. Den foreslåede formulering af § 15 d i opkrævningsloven afspejler imidlertid ikke, at tanken er en lovfæstelse af princippet af retspraksis om condictio indebiti. Den foreslåede ordlyd af § 15 d fører tværtimod til den konklusion, at der indføres en objektiv pligt for borgeren til at tilbagebetale beløb modtaget som følge af fejl foretaget af skatteforvaltningen. Det foreslås, at lovbestemmelsen formuleres, så den afspejler intentionerne med forslaget, f.eks. ved, at § 15 d, 1. pkt. tilføjes følgende "…såfremt modtageren ikke efter omstændighederne har krav på at beholde beløbet".

Ved udkastets § 1, nr. 14 foreslås ophævelse af tilskrivningen af rentes rente på skattekontoen. Bestemmelsen sættes i kraft efter Skatteministerens bestemmelse, jf. udkastets § 17, stk. 2. Advokatrådet opfordrer i den forbindelse til, at effekten af den ændrede renteberegningsregel for allerede eksisterende krav nøje overvejes. Der ses ikke i lovteksten eller i bemærkningerne at være taget stilling til, hvordan virkningstidspunktet skal fortolkes, og det står ikke klart, hvordan Skatteforvaltningen vil skulle opkræve renter, fx i tilfælde hvor (1) Skatteforvaltningen efter ikrafttrædelsesdagen rejser krav om betaling af fx moms eller kildeskat, der ved korrekt og rettidig angivelse skulle have været betalt forud for ikrafttrædelsesdagen, eller (2) en henstand, der er meddelt forud for ikrafttrædelsesdagen, ophører efter ikrafttrædelsesdagen.

Højesterets opfordring i SKM2023.251.HR (NetApp) til lovgiver om at forholde sig til, om virkningerne af de nugældende renteregler er ønskelige, er ikke omtalt i udkastet. Advokatrådet opfordrer til, at Højesterets bemærkninger inddrages i udkastet, herunder at det overvejes, om der bør etableres mulighed for deponering af omtvistede beløb i de særlige tilfælde, hvor Skatteministeriet indleder en retssag om et spørgsmål, som skatteyderen har vundet ved Landsskatteretten. Det bemærkes hertil, at en mulighed for frivillig deponering af omtvistede beløb ikke kun sikrer en større grad af retfærdighed i rentereglerne, men også kan bidrage til en mere effektiv opkrævning.

 

Med venlig hilsen

 

Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær

 

Sagsnr: 2024-2060