Arbejdet som inhouse-advokat i Dansk Journalistforbund minder for Liselotte Lindberg Olsens vedkommende mest af alt om jobbet som procedureadvokat, da hun jævnligt fører voldgifts- og retssager. De er dog centreret omkring meget specifikke retsområder.

Efterspillet efter Muhammedtegninger og en stor voldgiftssag om DR-medarbejderes ret til betalt spisepause er sager, der stikker ud, når Liselotte Lindberg Olsen ser tilbage på de knap 18 år, hun har arbejdet som advokat i Dansk Journalistforbund (DJ). Hun fører ofte sager for DJ’s medlemmer, men beskæftiger sig også på et mere overordnet niveau med mediejuridiske emner som for eksempel offentlighedsloven og presseetik.
”Jeg arbejder meget som det, jeg vil kalde, helt klassisk advokat og bruger en del tid på verserende voldgifts- og retssager. Det har jeg gennem årene holdt fast i. Det er mit fag og et håndværk, jeg holder af, men som også skal holdes ved lige. Hver eneste gang, jeg sidder til en større hovedforhandling, bliver jeg mindet om, hvor sjovt og tilfredsstillende det er at få lov til at bruge sit håndværk i retten,” siger Liselotte Lindberg Olsen, advokat og afdelingschef i DJ.
Sagen om Muhammedtegningerne, som Jyllands-Posten trykte i 2005, kastede flere konkrete retssager af sig, da der efterfølgende kom mange eksempler på brud på flere af karikaturtegnernes rettigheder.
”Jeg beskæftigede mig kun med de ophavsretlige aspekter, men tegningerne udløste også mange interessante diskussioner og ikke mindst mange følelser. Nogle gange er det ikke nødvendigvis juraen, der gør, at sager virkelig lagrer sig i min hukommelse. Muhammedtegninger er et godt eksempel på en holdnings- og følelsesfunderet sag. Øvelsen som professionel går ud på at hæve sig over den del og argumentere sagen ud fra et rent juridisk perspektiv.”
Sagen i DR, som journalistforbundet og en række andre organisationer vandt, omfattede et stort sagskompleks, som ifølge Liselotte Lindberg Olsen var virkelig spændende at arbejde med:
”Det var en fra-jord-til-bord-advokatopgave, hvor vi blandt andet måtte stå på hovedet i gamle flyttekasser med materiale nærmest helt tilbage fra, DR og journalistforbundet opstod i tidernes morgen.”
Ophavsret, ansættelses- og arbejdsret samt kontraktsret er de specialer, hun dykker ned i som advokat.
”Alle specialerne er spændende. Helt fra studietiden har jeg haft en interesse for arbejds- og ansættelsesret. Det er et nærværende og relevant område, som har med mennesker at gøre. De fleste oplever at skulle ansættes, skifte job eller at støde ind i udfordringer i arbejdslivet. Det er et retsområde, de fleste er i berøring med, og det kan jeg godt lide,” forklarer hun.
Branchen er særegen
Selvom specialerne, som hendes stilling kræver en stor indsigt i, har været de samme under hele ansættelsen, bliver jobbet ifølge Liselotte Lindberg OIsen aldrig kedeligt. Hun får ofte spørgsmålet om, hvorfor hun arbejder samme sted efter så mange år.
”Der sker en udvikling i branchen hele tiden både teknologisk, senest med AI, der også vil få betydning fremadrettet, og rent strukturelt. Vi repræsenterer for eksempel i dag mange flere freelancere og kommunikationsfolk, end vi gjorde, da jeg startede i 2007. Det gør, at jeg aldrig får følelsen af at gå i stå. Der går sjældent mange dage, uden jeg får et spørgsmål, jeg ikke har fået før.”
For freelancerne er udfordringerne ifølge Liselotte Lindberg Olsen grundlæggende de samme som for fastansatte og tæller blandt andet ophavsretlige samt kontraktsretlige problemstillinger.
”Men de støder hyppigere på dem end de fastansatte, fordi de som udgangspunkt er ansat over kortere tid. Derfor indgår de oftere nye aftaler med arbejdsgivere end de fastansatte, som foretager færre skift. Samtidig har de en løsere tilknytning til arbejdsgiveren, hvilket kan resultere i flere uklarheder omkring ansættelses- og kontraktsforhold fra begge parter,” siger Liselotte Lindberg Olsen og tilføjer, at langt de fleste tvister på det område bliver løst, uden at retssystemet bliver involveret.

Den lange erfaring i DJ har givet en dyb indsigt i hele medie- og kommunikationsbranchen, som også omfatter eksempelvis fotografer og grafikere.
”Jeg har en indsigt i medlemmernes faglighed og lige præcis de udfordringer, de står over for i deres arbejdsliv. Det er også en af tankerne bag at have advokatfunktionen inhouse. Branchen er særegen, og det er en stor fordel at have det branchekendskab, som mine kollegaer og jeg har, når vi skal arbejde med sager for vores medlemmer.”
For seks år siden blev Liselotte Lindberg Olsen udnævnt til afdelingsleder og er i dag chef for DJ’s juridiske afdeling, som primært består af advokater og jurister.
"Opgaven som leder tager også en del tid og er en disciplin og et speciale, der er vigtigt at prioritere. Samtidig prioriterer jeg at have et ben i driften som advokat, både fordi jeg holder af det, men også fordi det er vigtigt for mig at vide, hvad der sker. Jeg vurderer, at jeg bliver en bedre leder af at have en ægte indsigt i, hvad der foregår, og hvordan arbejdet i afdelingen flyder.”
Jeg har en indsigt i medlemmernes faglighed og lige præcis de udfordringer, de står over for i deres arbejdsliv.
Liselotte Lindberg Olsen (H)
Advokat i Dansk Journalistforbund, hvor hun siden 2018 også har været leder af forbundets juridiske afdeling. Ansættelses- og arbejdsret, ophavsret, kontraktsret er blandt de juridiske specialer, Liselotte Lindberg Olsen til daglig arbejder med. Uddannet cand.jur. fra Københavns Universitet i 2001 og fik sin advokatbeskikkelse i 2005.
