Nyt og nemt værktøj til den gode proces
Af Isabel Rosado
Med digitalisering og etablering af minretssag.dk er der opstået en ny måde at behandle civile retssager på, som alle parter skal forholde sig til. I Advokatsamfundets guide ’Den gode proces’, som nu udkommer i ny udgave, er der gode råd og praktiske vink at hente om hele processen før, under og efter retssagen - også den digitale.
Der skal ikke så meget til for at skabe en god proces for alle parter i advokatens arbejde med civile retssager. Grundig forberedelse og god kommunikation mellem parterne og retten er essentielt, men hvordan fungerer det i praksis, når man er ny og relativt uerfaren advokat?
For at få et solidt og hurtigt overblik til at gebærde sig i retten, er der hjælp at hente i pjecen ’Den gode proces’, som nu udkommer i en ny og opdateret udgave. Denne gang suppleret med input til den digitale håndtering af retssagerne, der finder sted på minretssag.dk.
- Pjecen henvender sig til dem, der ønsker et overblik over civile sager, og hvordan systemet fungerer i praksis omkring forløbet af en retssag, forklarer Nikolaj Linneballe, formand for Advokatrådets procesretsudvalg, der står bag udgivelsen.
Alle advokater har godt af et ’brush-up’
Pjecen bliver løbende gransket og opdateret, og selvom den primært henvender sig til nye advokater, vil erfarne også få glæde af den.
- Alle advokater har godt af et ’brush-up’ og at få genopfrisket den viden og de erfaringer, pjecen er baseret på. Det er ikke nødvendigvis alt, der ligger på rygraden. Den beskriver hele processen fra start til slut og særligt med henblik på praktisk vejledning for advokaterne, under alle stadier af sagen, og som oftest er der nyt at hente hver gang, også for den erfarne procedør.
Praktiske vink
’Den gode proces’ er ikke et udførligt eller akademisk værk, men den giver et overblik over de vigtigste retningslinjer og pointer, man bør være opmærksom på, når man skal i retten, og den gør det inden for rammen af de advokatetiske regler og retsplejeloven.
- Pjecen fungerer som et praktisk redskab med en to-do-liste og en konkret gennemgang af de forskellige stadier af en sag. Den pinpointer reglerne, og samtidig giver den gode råd og en række praktiske vink, der er dannet på baggrund af gode kollegers erfaringer med processen. Man får et billede af et sagsforløb, hvor der er fokus på at hjælpe med at skabe en smidig proces for alle parter bygget op om reglerne for god advokatskik og retsplejeloven.
Som tidligere er der særligt fokus på kommunikation med alle aktører med konkrete, brugbare råd. Når kommunikationen fungerer, bliver hele processen nemlig lettere.
- Her er der vejledning at hente med forslag til, hvad man kan gøre i forskellige situationer med eksempler høstet fra erfaringerne i virkeligheden. For eksempel om hvordan skriftlig og mundtlig kommunikation på mail og telefon kan påvirke parterne og tonen i retssagen. Der er ganske gode fif til at forebygge, at tonen bliver hård og konfliktfyldt mellem parterne og ikke mindst parternes advokater.
Retssag på nettet
I den nye udgave er digitaliseringen af retssager med minretssag.dk et nyt element, som de fleste kan få gavn af, nu når alle retssager foreligger digitalt og en del af kommunikationen foregår gennem domstolenes sagsportal.
- Vi er glade for at kunne levere et værktøj, der også dækker arbejdet med sagsportalen, og som kan bruges af både de grønne og de erfarne i branchen, og som giver et billede af, hvad vi selv gerne ville have vidst, da vi startede, siger Nikolaj Linneballe.
Han opfordrer advokater, der gør brug af guiden til at vende tilbage med feedback.
- Kontakt os gerne med ønsker og mangler, som vi kan arbejde videre med næste gang, vi opdaterer den.
Du kan kontakte procesretsudvalget på samfund@advokatsamfundet.dk
Læs mere!
Selve pjecen kan downloades her
Her finder du også relevante links.
En trykt udgave af Advokatrådets guide til ’Den gode proces’ kan bestilles på tlf.: 33 96 97 98