Advokaten 6 - Vi kan ikke hvile på laurbærene

Print Print
27-08-2007
Globaliseringen er rullet ind over advokatbranchen i de forgangne år, og det stiller krav til virksomhedernes strategi. De skal beslutte sig for, om de vil være små og specialiserede eller store og internationale, mener Earle Yaffa, der er managing partner i USA’s største advokatvirksomhed Skadden.

Af pressechef Pia Møller

Det globale juridiske marked er præget af intens konkurrence, virksomhederne shopper rundt mellem advokaterne, ingen advokat kan føle sig sikker på opgaven, og alle kæmper om det arbejde, der har høj værdi.
Sådan beskriver managing partner fra Skadden, Earle Yaffa, det juridiske marked på verdensplan. Skadden, hvis officielle navn er Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP & Affiliates, er ifølge den seneste opgørelse af “The Global 100” USA’s største og verdens tredjestørste advokatvirksomhed med cirka 1900 advokater, i alt 4500 medarbejdere og kontorer i 22 lande over det meste af verden.
- Der er fortsat konsolidering af advokatvirksomhederne, og der er sket en geografisk ekspansion ført an af de britiske firmaer, men også af USA. Nu har vi globale advokatvirksomheder over hele verden, sagde han på Advokatmødet i Kolding.
- En af grundene til globaliseringen er bl.a., at forretninger er blevet mere komplekse. Antallet af cross boarder M&A er fordoblet, og selv rene amerikanske handler er blevet mere komplicerede, fordi de ofte indeholder grænseoverskridende elementer.

Vælg strategi
Ifølge Yaffa er der to veje at gå for advokatvirksomhederne i det nye globale marked: De kan forblive små og specialiserede, eller de kan springe på globaliseringen og være til stede over hele verden.
Amerikanske Wathelle Lipton er et godt eksempel på, at man som en væsentlig national advokatvirksomhed sagtens kan klare sig fint ved i det globale perspektiv at være lille og specialiseret.
- Wathelle Lipton har ingen advokater uden for New York og er alligevel det mest profitable advokatfirma i landet, sagde Earle Yaffa.
Vil man kaste sig ud i globaliseringen er midlerne ifølge den amerikanske partner at udvide på flere fronter. Man skal forøge den kritiske masse på de juridiske områder, man har, og så skal man udvide med nye områder. Og ikke mindst skal man etablere sig globalt.
- Der er ingen tvivl om, at der er en følelse alle steder af, at det er nødvendigt at være til stede globalt for at være med i konkurrencen. Der er 91 amerikanske advokatfirmaer i London. Jeg kan ikke forestille mig, hvad så mange skal der. Måske et eller to af dem konkurrerer med de engelske. Men det er nogle af de virksomheder, som har etableret sig globalt, vi finder her, forklarede han.
I 1980 havde Skadden fire kontorer på den amerikanske østkyst, og 90 procent af advokaterne var i New York. I 2007 har firmaet ca. 1900 advokater, og under 50 procent af advokaterne er nu i New York.
- Vi har valgt en vej, som vi tror på. Vi har aldrig fusioneret, fordi vi kan se de problemer, som fusioner har skabt både i England og USA. Kultur er vigtig for os, og vækst har aldrig været et mål i sig selv. Vi satser på at kunne levere noget af høj værdi på de områder, som klienterne synes er vigtige. Og så skal vi være der, hvor klienterne er. Og der, hvor vi ikke selv er, samarbejder vi med lokale advokater.
Han fortalte, at man hos Skadden hele tiden overvejer, hvilke nye markeder der er interessante at komme ind på. Hans gæt er, at firmaet åbner kontor i Shanghai om to til fem år, og at Skadden også snart vil være at finde i Brasilien, mens man ikke vurderer Indien til at være interessant endnu.
- Advokatfirmaer kan ikke hvile på laurbærrene. Hvis du ikke ser fremad, ser du tilbage, sagde han.
Earle Yaffa kom også ind på en anden stor udfordring for den globale advokatbranche, nemlig tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere.
- I 1980 var der 24.000 advokater ansat i top 100 advokatfirmaerne. I dag er der 112.000. Der bliver ikke uddannet væsentlig flere jurister, så vi kæmper alle om de samme talenter. Kapitalfonde, investeringsbanker og andre vil meget gerne tiltrække advokater med to-tre år på bagen, og de betaler mere, end vi gør, sagde Earle Yaffa.

Globalisering på det danske marked
Earle Yaffa var til seminaret på Advokatmødet også blevet bedt om at sige noget om det danske juridiske marked. Han gjorde opmærksom på, at han her ikke var på hjemmebane men havde dog alligevel et par observationer, som han gerne ville dele med sine danske kolleger.
- I har et stærkt marked i sig selv. Når jeg kigger på de store advokatfirmaer i Danmark, ser jeg ingen ikke-danske firmaer. Når man kigger på de største transaktioner, er langt de fleste lavet af danske advokatvirksomheder, og kun to engelske firmaer er involveret.
Han sammenlignede det danske marked med det svenske og det schweiziske, hvor de nationale advokatvirksomheder også står meget stærkt. Hvis man skal kigge efter en mulig udenlandsk konkurrence på det danske marked, så er det mere sandsynligt, at den kommer nordfra end vestfra, mente han.
- I har i Danmark nogle barrierer, der betyder, at der ikke sker så meget, og som afholder de globale firmaer fra at springe ind. Den ene er sproget, og den anden er et stærkt advokatsamfund. På den korte bane tror jeg ikke, at I har meget at bekymre jer om. Men alt dette kan hurtigt ændre sig, hvis bare ét af de store globale firmaer beslutter sig for at gå ind i Danmark. Så kan de andre også være nødt til det, sagde Earle Yaffa i Kolding.