Advokaten i det nye mediebillede

Print Print
24-05-2017


Velkommen til fremtiden med data i skyen og prøvekørsel af din nye bil ved hjælp af virtuelle briller, der giver mulighed for også at dufte bilens læderbetræk. Det er en digital virkelighed, som vil være næsten lige så stærk som den analoge.

Sådan indledte ekspert i digital kommunikation og sociale medier, Benjamin Rud Elberth, eftermiddagens faglige program på Advokatmødet 2017. Men hvad betyder det for advokatens hverdag?

- De unge er jeres kunder om lidt. Vejen til forbrugeren går ikke længere igennem de klassiske medier. I dag finder man sin nye advokat via de sociale medier – det kan for eksempel være på YouTube, sagde Benjamin Rud Elberth.

Den holdning er han ikke alene om. I to paneler fortalte blandt andre advokat Poul Hauch Fenger og Anders Etgen Reitz fra IUNO Advokatpartnerselskab om deres brug af sociale medier. 

Mens Anders Etgen Reitz har valgt en strategi om synlighed på sociale medier med det formål at bruge medierne som led i strategisk branding, som skal give vækst, så bruger Poul Hauch Fenger blandt andet nyhedsmediet Point of View International til at skrive artikler. Han understregede, at de gode historier ikke nødvendigvis skal fortælles af journalister.

Men hvordan passer den nye virkelighed med de advokatetiske regler?

- Vi taler om disruption, og der vil komme nye former for konkurrence. Her spiller de sociale medier helt sikkert en rolle, men det er vigtigt at huske, at vi ikke kan give køb på de etiske regler, sagde Martin Lavesen, som er formand for Regel- og Tilsynsudvalget, der også deltog i paneldebatten, som blev styret af journalist Niels Krause-Kjær.

Selvom advokaten må tage den gode advokatskik med sig, når han gebærder sig på de sociale medier, mener advokat og MF (V) Jan E. Jørgensen, at der er masser af plads til advokaters holdninger i cyberspace.

- Da jeg var advokat hos Horten, oplevede jeg det som en fordel, at jeg deltog i politiske diskussioner og kendte det politiske liv. Men advokater er rystende fraværende i den politiske debat. For øjeblikket er der en debat om minimumsstraffe, og jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er advokater, som blander sig. Brug jeres troværdighed til at påvirke nogle debatter med fakta, opfordrede han.