Indgivelse af klage

Print Print


Klagen kan indgives på de klageskemaer, som du finder her på hjemmesiden, eller du kan skrive klagen i et almindeligt brev. Hvis du ikke bruger klageskemaerne, kan det være nyttigt at tage udgangspunkt i de spørgsmål, der er opstillet i klageskemaerne. Vær opmærksom på, at der findes et klageskema til adfærdsklager og et klageskema til salærklager. Du skal huske at anføre en adresse, hvor fysisk post kan sendes til. Husk også at anføre et telefonnummer du kan træffes på.

Klagen sendes til Advokatnævnets sekretariat. Når du indsender klagen, vil det lette sekretariatets arbejde, hvis du er opmærksom på følgende:

  • Undlad at hæfte papirerne sammen med hæfteklammer eller lign.
  • Undlad dobbeltsidet kopiering.
  • Læg gerne sagens bilag i kronologisk orden – dvs. datoordnet så de ældste bilag ligger først.
  • Undlad at sende flere eksemplarer af samme bilag.
  • Undlad at sende en henvendelse både pr. e-mail og pr. post.

Hvis du vælger, at en anden person skal indgive klagen på dine vegne og repræsentere dig under klagesagen, skal du give vedkommende en fuldmagt, der skal vedlægges klagen. Kravet om fuldmagt gælder dog ikke, hvis du repræsenteres af en advokat eller af din ægtefælle.

Når sekretariatet modtager klagen, vil den som udgangspunkt blev sendt til advokaten, som får lov til at komme med bemærkninger til klagen. Disse bemærkninger sendes retur til dig, og du kan sende dine afsluttende bemærkninger til sagen. Advokaten afslutter derefter skriftvekslingen med sine bemærkninger, hvorefter sagen typisk er tilstrækkeligt oplyst.

Sagen vil efter fornøden skriftveksling blive lagt til sagsbehandling i sekretariatet.

Hvis en af parterne undlader at fremsende bemærkninger, vil sagens forberedelse fortsætte på det foreliggende grundlag.

Klager kan på ethvert tidspunkt frem til afgørelse af sagen trække klagen tilbage.

Som et pilotprojekt tilbydes der for tiden mægling og mediation i udvalgte klagesager. I disse sager foretages der ikke skriftveksling. Du kan læse mere om projektet her.

Sagsbehandlingssproget er dansk, og nævnets afgørelser er skriftlige og skrevet på dansk. Der sker oversættelse i fornødent omfang i forbindelse med klagesagens behandling.

Hvis du er forbruger, og din klage vedrører salær – læs her